Thursday 9 April 2015

TIPS SEMPOI HILANGKAN BATUK TANPA UBAT


Anda atau anak-anak anda kalau ade perubahan cuaca atau kerap minum air sejuk mesti lepas tu dok terbatuk - batuk sehingga mengganggu pernafasan. Ada beberapa tips yang boleh diamalkan untuk semua peringkat umur. Insyallah batuk akan berkurangan dan anda kembali lega seperti sediakala. InsyaAllah, berkesan.

REHATKAN DIRI
Tenaga diperlukan untuk melawan jangkitan. Dengan rehat yang secukupnya, proses penyembuhan dapat berlaku dengan cepat. Insyallah.

MANDI AIR SUAM
Dengan mandi air suam ianya dapat membantu mencairkan kahak dalam rongga hidung dan tekak. Dan juga membantu merehatkan minda supaya menjadi tenang.

SALINE DROPS DAN BULB SYRINGE
Penggunaan Saline Drops melegakan hidung tersumbat. Bulb Syringe bagus digunakan untuk bayi. Gunakan 15 minit sebelum menyusu baby, supaya penyusuan lebih lancar.

MINYAK BERANGIN VAPOR RUBS
Kajian menunjukkan kandungan vapor rubs tiada kesan ke atas hidung yang tersumbat, tetapi ia membantu anda bernafas dengan lebih baik kerana kesan penyejukan bahan vapor rubs

BANYAKKAN MINUM AIR
Air dapat membantu mencegah kekeringan dan mengurangkan hingus dan kahak

SUP PANAS/SUAM
Sup panas memang menambah selera anda dan dapat membantu melegakan hidung yang tersumbat

MENINGGIKAN KEPALA SEMASA TIDUR
Ini selalunya berkesan jika anda buat iaitu anda perlu tinggikan kepala semasa tidur dengan meletakkan kain atau bantal yang lebih. Keadaan ini membantu anda bernafas dengan lebih baik

MADU LEBAH
Menurut kajian, madu dapat melegakan sakit kerongkong dan juga membantu menghilangkan kahak. Malah Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit".

BERKUMUR DENGAN AIR GARAM
Ini boleh mengurangkan sakit tekak dan batuk, juga membantu mengeluarkan kahak dari kerongkong.

Semua tips yang dikongsikan ini Insyallah dapat menghilangkan batuk tanpa penggunaan ubat. Ini secara tidak langsung dapat mengurangkan atau menjimatkan perbelanjaan pembelian ubat batuk yang boleh dikatakan agak mahal. Insyallah berkesan bagi anda dan juga anak anda. 

***Jika anda pengidap Penyakit Gout, Resdung, Sakit Kepala atau Migrain, Boleh cuba ubat ini >>> PENAWAR PENYAKIT MUJARAB




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...