Friday 1 May 2015

PETUA RAHSIA MELEMBUTKAN AYAM TUA


Anda mesti suka makan ayam kan. Tetapi kadang-kadang ayam yang di beli adalah ayam tua dan sudah tentu dagingnya liat. Bagi anda yang ingin melembutkan daging ayam tua, anda boleh cuba mana-mana cara berikut...

Lada hitam dan halia
Tumbuk setengah sudu teh lada hitam bersama dengan sedikit halia, masukkan ke dalam periuk bersama ayam tua dan air untuk direbus. Rebus hingga lembut. Kemudian keluarkan ayam, cuci bersih, lumurkan tepung beras dan goreng.

Tempurung kelapa
Masukkan beberapa keping tempurung kelapa ke dalam periuk ketika merebus ayam tua. Pasti ayam akan cepat empuk.

Tebu
Masukkan seruas tebu ke dalam periuk ketika memasak ayam tua. Pasti ayam akan cepat empuk.

Biji selasih
Bungkus satu sudu besar biji selasih dengan kain kasa dan masukkan ke dalam periuk ketika memasak ayam tua. Pasti ayam akan cepat empuk.

Daun pisang abu
Masukkan daun pisang abu yang telah dicarik-carikkan ke dalam periuk ketika memasak ayam tua. Pasti ayam akan cepat empuk.

Air kelapa
Potong ayam tua kepada beberapa bahagian. Rebuskan bersama air kelapa sehingga empuk. Toskan airnya dan boleh dimasak seperti biasa.

Pangkal daun nenas
Masukkan beberapa potongan pangkal daun nanas (warna kuning) ke dalam periuk ketika memasak ayam tua. Keluarkan apabila ayam telah empuk.

Buah nenas
Kisar sepotong buah nanas. Lumurkan pada ayam tua dan perap selama setengah jam. Bersihkan dan masak ayam seperti biasa.

Buah betik muda
Rebus ayam tua tersebut dgn buah betik muda.

Di harap anda dapat mencuba petua ini dan menu masakan ayam tua anda menjadi menu yang menyelerakan. InsyaAllah


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...